Forside /  Nyhet 02
alt

Om oss

Over 100 år i samme lokaler

De to brodrene Halfdan og Elias Petteroe kom til Oslo i begynnelsen av 1900-tallet. De skulle begge komme til å sette solide spor etter seg i den norske tobakksverdenen.

Den eldste, Halfdan, etablerte Petterøe Tobakksfabrikk i 1905 - og hovedproduktet; Petterøe Rulletobakk, er fremdeles det største rulletobakkmerket i Norge.


Seks år senere, den 12. mai 1911, startet den yngre broren, Elias Petterøe, tobakksforretningen SOL CIGAR CO A/S, i den gangen Drammensveien 8, nå Henrik Ibsens gate 28. Han etablerte også filialen SOL Bremermagasinet på hjørnet av Hedgehaugsveien/Parkveien.

Hans vei videre fortsatte innenfor tobakksbransjen. Først som sjef på J. Withs Cigarfabrikk, hvor han var delaktig i å lage Scipio cigaren som fikk sitt navn etter en byste av den romerske hærfører Scipio Africanus som i år 202 f.Kr. beseiret Hannibal og erobret Kartago. Denne bysten var avbildet på cigarpakken. På folkemunne ble den kalt Sorte Mand, og ble senere det offisielle navnet. Veien videre gikk til Tiedemanns Tobaksfabrikk, hvor han var direktør. (Hans sønn Elias jr. fortsatte i sin fars bransje og etablerte sigarettmerkene South State og Prince.)

I 1920 begynte Elias Petterøes svoger, Thorleif Svenøe, å jobbe i Sol Cigar, og i 1935 kjøpte han
selskapet. Thorleif Svenøe var en flott og meget engasjert herre av den riktig gamle skolen. Han var formann i Frukt og Tobakkhandlernes Forbund og også med i Bystyret i Oslo. Hans tale var klar, og alle visste til enhver tid hans mening, men ikke uten humor. Han var aktiv i forretningen helt frem til 1990 og det er nok mange av Sol Cigars kunder som fortsatt husker han bak kassaapparatet i Drammensveien 8. Thorleif Svenøe døde i 1993, 93 år gammel.

Bjørg Svenøe begynte allerede i 1977 å jobbe sammen med sin svigerfar Thorleif Svenøe i Sol Cigar. Hun hadde bakgrunn som språksekretær, noe som var svært nyttig siden forretningen hadde mange internasjonale leverandører. Bjørg viste snart sine forretnings- og organisasjonstalenter og tok raskt opp arven med organisasjonsarbeid for tobaksbransjen, både lokalt og nasjonalt. Hun kjøpte selskapet i 1994 og er i dag innehaveren av Sol Cigar CO AS.

I 1911 var det håndrullede Cuba-cigarer som var selve ”Cigaren”. De ble solgt både som singel-cigarer og i kasser, som i dag. Sigarettene var i det vesentlige orientalske – og uten filter. Pipe- og skråtobakk var på denne tiden også store produktgrupper. På samme tid begynte rulletobakken å gjøre sitt inntog.

Etter 1.verdenskrig kom de maskinrullede cigarene med full kraft på markedet. Karel I fra Holland var et viktig og sterkt agentur helt fram til 1980 årene. Karel I hadde et bredt assortiment med mange forskjellige størrelser; som for eksempel en stor god figurado. Disse var ”pudret” som de fleste hollandske cigarer var på den tid, for å få en jevn fin farge/overflate. I denne mellomkrigsperioden  kom mange kunder kjørende til Sol Cigar med sine privatsjåfører. De stoppet på gaten rett utenfor og kjøpte sine cigarer på vei til kontoret. Dette var gjerne leger, advokater og forretningsmenn. I denne epoken hadde de fleste menn med respekt for seg selv et røkebord med flere piper og tobakker. Var man på besøk hos hverandre, for et slag kort eller middagsselskap, hadde man alltid med seg sitt eget munnstykke som kunne brukes på vertens piper.

Røkejakken var også et vanlig plagg for ikke å få røkelukt i sin vanlige jakke (eller livkjole). Kong Edvard VII var drivkraften til at røkejakken skulle aksepteres. Han orket ikke å sitte i timesvis med en stiv livkjole. Røkejakken blir på denne tiden ”finere” enn dressjakken og aksepteres for aftenbruk. Den hadde quiltet vattert fôr, trådtrekte knapper og var utført i kostbare elegante stoffer, gjerne i fargene mørkegrønn eller burgunder.

Under 2. verdenskrig var det streng rasjonering på tobakk. Th. Svenøe var raskt ute med å lage kartotek over sine kunder. De fikk sine kvoter, hvilket kundene selvfølgelig satte stor pris på. Han fikk flere takkebrev for dette. Deriblant fra den store avistegneren P.Storm, som var en høyt elsket mann med sine skarpe, humoristiske betraktninger over samtiden. Th. Svenøe var så heldig å inneha et relativt stort cigarlager i 1940, som faktisk holdt gjennom hele krigen. ”Gutta på skauen” ble også forsynt med gratis tobakk fra Sol Cigar. For å bevare kvaliteten hang han opp store våte ulltepper på cigarlageret og klarte derved å beholde en god og jevn fuktighet.

Etter krigen var det stor mangel på det meste - også tobakk. I 1947 dro Th. Svenøe til USA og fikk to agenturer som skulle vise seg å bli viktige for forretningen. General Cigar med Robt. Burns, White Owl og Martin Brother med King Edward, som da var de største innen maskinlagede cigarer i USA. Engrosvirksomheten blomstret opp, da disse var de første amerikanske merker på det norske markedet. Kjennetegnet for de amerikanske cigarene var mildheten med en liten sødme. Det var en ny smak og passet den norske gane.

Etter revolusjonen på Cuba i 1959 var det slutt på leveranser av håndrullede cubanske cigarer. Men på slutten av 1960 fikk Sol Cigar tilgang til Macanudo og Partagas fra Den Dominikanske Republikk. De var av høy kvalitet og ble laget av amerikanske General Cigar. På
1970 tallet fikk forretningen en salgs-boom av amerikanske cigarer til Stavanger. Sildebyen var blitt fylt opp av amerikanere som lette etter olje.

I 1975 ble det med ett sterk konkurranse om hylleplass ute i landets tobakksforretninger. Reklameforbudet inntrådte.

1993 var et gledens år for Sol Cigar: Igjen kom det cubanske cigarer inn i forretningens hyller, via Hunters & Frankau, hovedimportør av Cubanske cigarer i England.

Den 20. oktober 1995 fikk Sol Cigar sin første Davidoffcigar i hyllene. Vel og merke på prøve. Etter en vellykket testperiode ble hele forretningen ombygd i 1997. Blant annet med en stor walk-in-humidor som tilfredstilte Davidoffs strenge krav for å bli Davidoff`s eksklusive representant i Norge med merker som Davidoff, Zino, Avo, Griffins, Private Stock, Bundled, Winston Churchill og den nyeste Puro d’Oro. Timingen viste seg å være perfekt. Året etter kom cigar-boomen fra USA. Sol Cigar stod parate til å ta imot. Denne gangen ble cigaren introdusert til den yngre garde og hele bredden av befolkningen. Cigaren ble med ett folkelig.

I første halvdel av 90-tallet startet Sol Cigar med import av humidorer til hjemmebruk. Bjørg Svenøe glemmer aldri sitt første humidor-salg til en ung brud som skulle gi den i morgengave. Hennes første reaksjon var: ”Oh, dere blir lykkelige, da du er så klok!”

Allerede i 1997 åpnet Sol Cigar sin nett-butikk. Dette som en pilot-forretning i Postens Escape nett-shopping som baserte seg på forretninger i det høyere skikt. Det oppsummeres som ”en lærerik tid, men den varte kun en kort periode!”. Ikke lenge etter fortsatte forretningen under sitt eget domene www.solcigar.no. I denne perioden deltok Sol Cigar flere ganger på Cuba under cigar-festivalene. Det var spennende og lærerike besøk på en rekke tobakksplantasjer. Blant annet på Vuelta Abajo, som trolig er verdens beste tobakksområde. Her fikk de bekreftet sin store respekt for cigaren som et verdifullt fag, hvor gjødsling, jordsmonn, tørking, lagring og håndarbeide er sentrale suksessfaktorer for en god cigar Cubanerne er også eksepsjonelt flinke til å arrangere fester. Ved en av de store middagene ble Bjørn Arne Glørstad fra Sol Cigar Co. sittende på nabobordet til Fidel Castro. Selvsagt en stor opplevelse for en cigar-mann!

På den Dominikanske Republikk har Sol Cigar besøkt både Davidoff-fabrikken og Macanudo-fabrikken. Bjørg Svenøe trekker frem at det som er så slående ved disse besøkene er den store pasjonen og lidenskapen alle innehar – fra arbeidere til direktører. – Vi kommer hjem med stor glød, og kjenner varmen og livsgleden lenge etter, forteller hun.

Året 2004 ble et tøft år for Sol Cigar. Røkeforbudet ble innført og Sol Cigar mistet restaurantmarkedet i løpet av en natt. Sol Cigar har i alle år vært opptatt av å ha et bredt og godt varespekter til sine kunder, både engros og detalj. En naturlig konsekvens er at de selv har søkt etter gode produkter og importert en rekke på egenhånd. I dag er de fleste produkter du finner hos Sol Cigar Co. egenimporterte, og vi kan tilby over 3000 piper, et stort utvalg håndrullede kvalitetssigarer fra de beste produsentene, humidorer i alle prisklasser, og alt som ellers tenkes kan av tilbehør.

Fra tidligere tider og til i dag har bildet forandret seg totalt. I starten var det en tobakksforretning på hvert gatehjørne. Alle selvstendige og selveide. Avskallingen begynte allerede på 60-tallet. Men på 80-90 tallet begynte kjedevirksomhetene å bre om seg. Dermed forsvant de gode tobakksforretningene rundt om i landet og mange ble forflatet til pølse-kiosker. – Hos Sol Cigar vil man aldri oppleve og se sennep og ketchup på glassdisken, bedyrer Bjørg Svenøe og utdyper: – Nå i 2020 står vi alene igjen som spesialforretning i Oslo. Men til tross for motgang fra myndighetene har vi en stor glød for å drive videre. Og det er kun våre kunder som har æren for det. Vi har en forretning som vårekunder setter stor pris på. Så lenge kundene er her – er Sol Cigar Co. også her!

Top